Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené
22. února 2025, svátek má Petr
Město Říčany se podobně jako většina srovnatelných měst dlouhodobě potýká s nedostatkem prostředků na opravy místních komunikací. Ať už se jedná o hlavní komunikace s vysokou intenzitou provozu nebo o malé uličky, kde provizorní povrch dávno rozebral zub času, pokud tam vůbec kdy nějaká vozovka byla.
V okamžiku, kdy již nestačí pouze lokální vysprávky (které jsou ovšem stejně důležité a výrazně prodlužují životnost vozovky), je zapotřebí přistoupit k rekonstrukci komunikace vč. tzv. konstrukčních vrstev – je tedy nutno odebrat z vozovky přibližně 40–50 cm materiálu a ten nahradit kamenivem, cementovými vrstvami a asfaltem. Náklady na
Takový postup ale není vždy nutný. Jedná-li se o komunikaci s minimálním provozem bez těžkých nákladních vozidel, můžeme použít vozovku z tzv. penetračního makadamu. Jde o přibližně
„Tuto technologii jsme v minulém roce s úspěchem otestovali na několika komunikacích ve městě a i po první zimě jsme s výsledkem spokojeni. V letošním roce proto budeme ve výstavbě vozovek touto technologií pokračovat – oproti standardní vozovce se navíc pohybujeme na úrovni 30% nákladů,“ uvádí Marián Svetlík z oddělení technické správy města.
Jaké jsou ale možnosti v případě komunikací, na kterých je nutné zajistit i provoz nákladních vozidel nebo autobusů? Přibližně před 15 lety byla v Holandsku představena technologie spočívající ve zlepšení stávajícího materiálu komunikace. Na nově vzniklou desku lze pak bez problémů položit obrusnou vrstvu z klasického asfaltu. Oproti klasické konstrukci pak dochází k úspoře až 30 % při zachování požadovaných mechanických vlastností.
„Výhodou této technologie je využití na místě existujících materiálů, které jsou pro klasickou technologii většinou nevhodné – např. jíly. Stávající povrch je do hloubky přibližně
První komunikaci v Říčanech bychom rádi touto technologií opravili už v tomto roce – a pokud se osvědčí, čemuž napovídají i čerstvé zkušenosti z nedaleké Kamenice, mohli bychom při opravách a rekonstrukcích komunikací v příštích letech výrazně ušetřit.
Miloslav Šmolík
radní města pro dopravu
Redakční systém i-servis
(c) Mediální a komunikační servis Říčany, o.p.s. 2025 Všechna práva vyhrazena