Příroda, nebo beton, to je, oč tu běží

31. 5. 2024

Odpovědi na novodobou Hamletovskou otázku se různí.

Ve Velké Británii se začíná uplatňovat legislativa, že každý stavební projekt musí nahradit přírodu kterou zabere, a ještě přidat 10 % navíc.

U nás ředitel Institutu plánování a rozvoje hlavního města Prahy Mgr. Ondřej Boháč uvádí, že počet automobilů v Praze vzrostl za posledních třicet let třikrát a dnes připadá jedno na každého obyvatele. „Jsme zahlceni auty, ale zároveň se nechceme omezit.“

Rekonstrukcí Černokostelecké vzniknou pro město dočasná dopravní omezení, ale nehledejme v absenci Tehovské spojky příčinu dopravních potíží v Říčanech. Spojka by po dobu rekonstrukce Černokostelecké dopravě ulehčila, ale za jakou cenu?

Připomeňme několik příkladů, jak se daří uskutečňovat dopravní projekty v ČR.

Obchvat Prahy se začal stavět počátkem osmdesátých let minulého století, dodnes není znám termín dokončení, ze 6279 obcí se zlomek může prokázat obchvatem, v odhadu do 20 až 30 let se uvažuje realizace obchvatů pěti krajských měst.

„Musíme hledat nová řešení a pro každé město to bude trochu jinak,“ vysvětluje Mgr. Boháč. A první příspěvek je na stole. Nepřišel z Výboru pro dopravu MěÚ Říčany, ale od radní Ing. Jarmily Voráčkové, která s Mgr. Adélou Ambrožovou nastartovala výzvu 10 000 kroků v Říčanech. Je to krok ke změně našich představ o užívání veřejného prostoru. Dosud byly prováděny změny tak, aby vyhovovaly automobilům, ale ne obyvatelům města. Tento nápad obnovuje nejpřirozenější a nejšetrnější pohyb po městě. Kdybych psal o fotbale, byl by to gól sezony. Nyní je na tahu výbor pro dopravu s s předložením rok odkládaného návrhu řešícího automobilovou dopravu v Říčanech.

Vladimír Blažek, senior

Redakční systém i-servis

(c) Mediální a komunikační servis Říčany, o.p.s. 2024 Všechna práva vyhrazena