1. Základní škola Říčany

27. 10. 2017

Erazmus+

Prázdninové kurzy Erasmus+ pro učitele cizích jazyků

O letních prázdninách se skupina učitelů naší školy, kteří vyučují cizí jazyky, zúčastnila metodických a jazykových kurzů ve Velké Británii, Německu a Rakousku. Všechny mobility proběhly v rámci projektu Cesty k efektivnější výuce jazyků II financovaného z programu Erasmus+.  Tentokrát se se svými zkušenostmi zde podělí vyučující AJ a vyučující NJ, které absolvovaly kurzy v britském Norwichi a v německém Mnichově. V případě zájmu ze strany ostatních říčanských (i mimoříčanských) učitelů o další informace o kurzech či o získaných didaktických zkušenostech neváhejte naše učitele kontaktovat. Informace o mobilitách najdete i v prezentacích jednotlivých účastnic na webových stránkách školy www.zs-ricany.cz (sekce Informace, Přehled projektů hrazených z EU).

 

Britská zkušenost č. 1 – Výuka angličtiny nejmladších žáků

Začátek prázdnin se pro mě nesl nejen v duchu odpočinkovém, ale především studijním a poznávacím. Měla jsem unikátní příležitost  jako jedna z něklika učitelek 1. ZŠ Říčany se účastnit vzdělávacího kurzu pro učitele cizího jazyka. Kurz Teaching English to Young Learners probíhal v anglickém městečku Norwich -  v Norwich Institute for Language Education a byl zaměřen na výuku angličtiny nejmladších žáků.

Kurz byl velice intenzivní a opravdu velmi prakticky zaměřený. Byl pro mě velikou inspirací,  a to nejen ve využití nejrůznějších výukových a zároveň hravých metod, ale i např. nových technologií a materiálů volně dostupných na internetu. Díky tomu, že veškeré učební materiály jsem v NILE získala i v elektronické podobě, je nyní mohu sdílet i s ostatními kolegyněmi vyučujícími anglický jazyk.

V neposlední řadě je pro mne cennou zkušeností setkání s kolegyněmi z ostatních evropských zemí, především pak s kolegyní z Itálie, se kterou v blízké budoucnosti plánujeme realizovat e-Twinningový projekt.

        Táňa Havrilová,

Tana.havrilova@email.cz

 

Britská zkušenost č. 2 - Odlišnosti v učení a inkluze

Na kurz jsem vyrazila již první víkend prázdnin. Cesta směřovala přes Londýn do východní části Anglie, do města Norwich.

 Výuka probíhala nedaleko historického centra města v Institute for Language Education (www.nile-elt.com). Škola je moderně vybavená, má vlastní knihovnu, počítačovou místnost, kopírku, Wi-Fi. Vše uvedené je studentům během pobytu k dispozici. V mém termínu byly vypsané kurzy pouze pro učitele. Tedy v daném termínu na daném místě se potkávalo denně vždy okolo sto padesáti učitelů a učitelek z různých koutů světa, kteří navštěvovali různé typy kurzů. Přičemž v učebnách se pohybovalo obyčejně do 12 osob. Některé kurzy byly více individuální s menším obsazením, můj kurz byl ale plně obsazen.

Kurz, do kterého jsem se přihlásila, nesl název Learning Differences and Inclusion in Language (Odlišnosti v učení a inkluze).  Teoretická část kurzu se zaměřovala na klasifikaci poruch učení, dyslexii, překážky při učení, pohledy na evaluaci atp. Druhá část byla velmi praktická. V lavici jsem si vyzkoušela metodiku z pozice žáka s určitými znevýhodněními, prošla jsem si nácvik čtení a psaní, s kolegy jsme si připravovali mikro výstupy, kde byl prostor pro sdílení našich metod při výuce.

Všechny kurzy vedli odborní pedagogové s dlouholetými zkušenostmi. Třešinkou na dortu byly společné dílny, které jsem si mohla navolit, a návštěva základní školy (v Anglii končí školní docházka 3. týden v červenci).

Pobyt byl náročný, ale zároveň osvěžující. Místo pro výuku ideální. V dosahu je město Cambridge, ale i východní pobřeží Anglie. Samotné město Norwich na vás bude dýchat více než tisíciletou historií, stačí tedy jen nasávat a užívat si atmosféru.

       Dana Heřmánková,

dana.hermankova@gmail.com

 

Jak na Erasmus aneb vzdělávání učitelů cizích jazyků v rámci programu Erasmus+

Ptáte-li se, jak se ze dne na den stát v 51 letech opět studentem na cestách, v následujících řádcích prozradím. Jako učitelka německého jazyka na 1. základní škole Říčany jsem se v rámci programu Erasmus+ zúčastnila dvoutýdenního metodického a jazykového kurzu v krásném bavorském Mnichově.  

První srpnovou neděli jsem s objemným zavazadlem a se synovým studentským batohem na zádech nasedla do mezinárodního rychlíku směr Mnichov. Během cesty, díky osobnímu šokujícímu zážitku, kterým byla nepříjemná důkladná (a bohužel veřejná) prohlídka mých spolucestujících -italských studentů německou policií, jsem pochopila, že svět je patrně trochu jinde, než u nás v Říčanech. Přiznávám, že jsem dostala trochu strach, do jakého dobrodružství jsem se to vlastně pustila. Mnichov sám mne přivítal dalším šokem – většina obyvatel rozhodně nebudila dojem typických Evropanů, dokonce se můj hostel nacházel ve čtvrti, kde jsem četla pouze samé turecké nápisy a pod nimi se dívala na turecká bistra a obchůdky s exotickým ovocem, zeleninou a oblečením. Jsem teď prostě v kosmopolitním městě, řekla jsem si a opět sentimentálně vzpomněla na milované Říčany. Následovalo ubytování se v hostelu plném cizinců a nervozita z toho, co mne vlastně v tomhle městě čeká. Ráno, po vstupu do budovy jazykového institutu šok pokračoval – jsem tu snad jediná, kdo dosáhl plnoletosti víc než tak před 2 lety?! Jediná jsem sice nebyla, ale na 2 týdny jsem se přesunula do věkové kategorie o 30 let níž, než jsem již pár let zvyklá. Věková hranice mých spolužáků se ovšem pohybovala cca kolem 20. roku věku, což pro mě zpočátku bylo šokující zjištění. Co se věku týče, starší než já byla snad jen sama budova institutu… Vybočovala jsem jak svým věkem, tak spektrem mých zájmů v Mnichově – vysvětlovat jistě není třeba. Elegantní lodičky, šaty a kabelku jsem složila ještě ten večer definitivně do kufru, oblékla tričko, kraťasy, na hlavu narazila kšiltovku a na záda doslova přilepila na 2 týdny synův batoh. Stala jsem se prostě STUDENTKOU!

V prostředí jazykového institutu Did deutsch-institut GmbH jsem poté absolvovala dvoutýdenní srpnový kurz německého jazyka. V rámci tohoto čtyřicetihodinového kurzu jsem se seznámila s metodami a postupy, které pomáhají žákům aktivně užívat jazyk v hodinách NJ a které činí výuku NJ atraktivnější. Tyto metody a postupy jsem si mohla vyzkoušet přímo z pozice studentky. V rámci celého kurzu jsem se postupně stávala součástí jazykových skupin různé jazykové úrovně a na vlastní kůži se stávala studentkou nebo i hostující lektorkou. V rámci studijních skupin jsem si procvičila nejen konverzaci, skupinovou práci, oživila pokročilejší gramatiku (úroveň C), ale především jsem poznala mnoho jazykově-vzdělávacích metod. V rámci celého kurzu jsem měla zároveň možnost diskutovat s německými kolegy – pedagogy, nejen v rámci samotné výuky, ale i v rámci osobních pedagogických konzultací. Absolvovaný kurz mě vybavil nejen cennými znalostmi, ale i nově získanými metodami, které se snažím využívat v rámci výuky němčiny. Výstupem a odměnou za absolvovaný kurz byl Certifikát, získaný za absolvování celého rozsahu kurzu a za úspěšně složený závěrečný test – sestávající ze dvou zkoušek – konverzační zkoušky a písemného gramatického testu.

Po dvou týdnech studií v malebném Mnichově jsem se v kůži studentky cítila jako doma. Mnichov ani mí spolužáci mi již nepřipadali tolik odlišní, exotické ovoce a zelenina tolik exotická, turecké nápisy jsem již nevnímala jako něco zvláštního, cizince v mém hostelu jsem již téměř nevnímala jako cizince a hbitě s nimi konverzovala. Díky procházkám po této bavorské metropoli v době svého studentského volna jsem měla možnost blíže poznat mnoho tváří tohoto nádherného města. Díky Erasme! Pokud to půjde, někdy příště-batoh a kšiltovku pro jistotu nechávám v pohotovosti!

Lucie Nejedlá,

učitelka

Redakční systém i-servis

(c) Mediální a komunikační servis Říčany, o.p.s. 2025 Všechna práva vyhrazena